
Plan taxus afval strandt: stichting Taxus Taxi kan geen nieuwe inzamelgebieden faciliteren
11 juli 2022 om 11:58 PolitiekHARDERWIJK Het plan van Bert Holleman (Gemeentebelang) om het taxus snoei afval te gaan inzamelen valt in het water. Hij wilde dit omdat het afval wordt gebruikt voor het maken van medicijnen tegen kanker.
Een motie van hem om dit te bewerkstelligen werd door de raad in 2021 aangenomen. Het beloofde een campagne te starten om de inwoners hierbij te betrekken. Bij de behandeling werd wel het voorbehoud gemaakt dat het niet helemaal vast stond of de proef in 2022 al rendabel was uit te voeren.
Lange tijd bleef het stil en dat was voor Mark de Lange, die inmiddels Bert Holleman heeft opgevolgd als fractievoorzitter, reden naar de stand van zaken te informeren. Het college geeft in een brief aan de raad aan dat er in de afgelopen maanden contact is geweest met de organisatie vanuit Nederland die de inzameling van Taxus afval coördineert. Dit is de stichting Taxus Taxi, strijd tegen kanker. Dat is de enige partij die taxus in Nederland inzamelt.
Vanuit deze partij kreeg het college te horen dat de inzameling en verwerking van taxus afval momenteel zo problematisch is dat zij geen nieuwe inzamelgebieden kunnen faciliteren. Dat betekent dat Harderwijk niet mag leveren.
Door de stichting is wel aangegeven dat zij positief zijn over de inzet van Harderwijk en men de aanvraag graag op een ander moment, medio 2023 wil beoordelen. Het college zegt met de stichting in contact te blijven en er op te vertrouwen dat wanneer de stichting uitbreiding wil Harderwijk zal wordt benaderd om alsnog het afval van de taxus in te zamelen. Voor Bert Holleman is het besluit vervelend gezien zijn inzet voor het slagen van dit project.
Wijnand Kooijmans
















