
Sensoren op Harderwijkse afvalbakken werken nog niet naar wens: te snel volgt volmelding
16 januari 2023 om 15:29 DuurzaamheidHARDERWIJK In het toeristisch gebied van Harderwijk zijn meer afvalbakken geplaatst en bakken vervangen door nieuwe bakken met een grotere inhoud met als doel zwerfvuil te voorkomen. In de binnenstad zijn de bakken voorzien van een vulgraadsensor zodat er een melding komt zodra deze vol is. De sensoren werken echter nog niet naar wens.
Bij het weggooien van iets groots, zoals een pizzadoos wordt de afvalbak als vol gemeld terwijl dat nog niet zo is. De gemeente is bezig dit aan te passen zodat de routes zo optimaal mogelijk kunnen worden ingericht en de afvalbakken worden geleegd voordat ze overvol zijn. Zodra dit goed werkt kan het systeem ook in andere wijken worden geïntroduceerd.














