!
Afbeelding
Foto: Pixabay

Bouw van 24 woningen mag doorgaan

30 juli 2021 om 17:49 Algemeen

Harderwijk - Aan de Burgemeester van Meursstraat in Harderwijk mogen 24 woningen worden gebouwd. Een ingediend bezwaar tegen het plan wordt door het college ongegrond verklaard.

Wijnand Kooijmans

De aanvraag voor de benodigde vergunning dateert van 28 december 2020. Kritiek van de indiener van het bezwaarschrift is dat er maar zeer beperkt naar omwonenden van het plan is geluisterd. De door hen aangedragen ideeën zijn nauwelijks verwerkt in de plannen. Hij is daarom van mening dat de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan onvoldoende is bewezen.

Het college antwoord hierop dat dit niet louter worden bepaald door input van omwonenden. De inspraak is wel belangrijk maar speelt geen doorslaggevende rol. De nu beoogde herbouw van woningen in één van de oudste woonwijken van Harderwijk brengt niet alleen meer woningen maar ook betaalbare huurwoningen met zich mee. Hieraan bestaat in Harderwijk grote behoefte en is van doorslaggevende aard.

Kritiek was er ook op het aantal parkeerplaatsen. Op dit moment is er, zo werpt het college tegen, een relatief hoge parkeerdruk in de Burgemeester van Meursstraat. Dat maakt dat is besloten 32 parkeerplaatsen te realiseren in plaatst van de elf noodzakelijk. Daarmee daalt de parkeerdruk en neemt deze niet toe, zoals beweerd door de indiener van de bezwaren.

In de bezwaren wordt gepleit voor een gelijkvloerse kruising met de parkeerkoffer. Ook dit wijst het college af, de vormgeving van de gekozen inritconstructie voldoet aan de eisen van de landelijke richtlijnen en vereisten. De rijbaan van de Burgemeester van Meursstraat wordt verhoogd door een verkeerplateau ter hoogte van de aansluiting van de parkeerkoffer. Wel wordt nog gekeken of dit voldoende inpasbaar is.

De gemeente gaat ook in op het onderhoud van de wegen in de wijk Zeebuurt. Al eerder is besloten het onderhoud van de Burgemeester van Meursstraat uit te voeren zodra de woningen zijn gerealiseerd. Dan ook wordt gekeken of de invoering van éénrichtingsverkeer een realistische maatregel is die gelijk kan worden uitgevoerd met he groot onderhoud. Onderzocht wordt of er voldoende draagvlak bestaat voor zo’n maatregel. Aan de hand daarvan neemt het college een besluit.

Er is een draagvlakonderzoek gedaan naar de invoering van een blauwe zone in de straat. Dit heeft uitgewezen dat dit een realistische optie is welke nu verder wordt uitgewerkt. Mogelijk wordt de parkeerzone al ingevoerd voor of tijdens het groot onderhoud aan de straat.

Aangegeven wordt dat de beoogde groenvoorziening rond en bij de parkeerkoffer en de straat passend zijn bij de wijk en de straat. 

Ook wordt beplanting aangebracht welke wintergroen is. Bij de uitvoering wordt bekeken of de beplanting voldoende is.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie