Twee elektrische auto's aan het opladen.
Twee elektrische auto's aan het opladen. Pixabay

Nieuwe regels voor laadpalen van elektrische auto’s in Harderwijk

20 maart 2024 om 13:00 Verkeer en vervoer

HARDERWIJK Door het Harderwijker college worden de beleidsregels voor laadpalen gewijzigd.

Oorspronkelijke gedachte bij het college was de actualisatie mee te nemen met de gehele herziening van de beleidsregels als vervolgstap op de nog op te stellen nieuwe laadvisie. Het opstellen van deze visie heeft echter vertraging opgelopen.

Dat maakt dat het college het niet wenselijk vindt dat de wijzigingen te lang op zich laten wachten. Om die reden is besloten ze alsnog door te voeren.

Onder meer wordt het afstandscriterium aangepast. In de toelichting van een artikel werd gesproken over een afstand van tweehonderd meter terwijl dat in het artikel zelf driehonderd meter was. Het afstandscriterium wordt nu teruggebracht tot tweehonderd meter omdat dit beter past bij de praktijksituatie en bij de noodzakelijk te plaatsen hoeveelheid laadpalen.

Ook wordt een verouderde verwijzing naar de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vervangen. Het woord oplaadpaal wordt als verouderd beschouwd en vervangen door het meer gangbare woord laadpaal. Oplaadinfrasructuur wordt vervangen door laadinfrastructuur. 

Enkele artikelen worden aangepast om ze beter aan te laten sluiten bij de feitelijke situatie. De bestaande beleidsregels gaan bijvoorbeeld uit van het plaatsen van één laadpaal ter locatie. In de praktijk vraagt de aanvrager veelal om twee laadpalen per locatie. Door de wijzigingen wordt beter voorzien in de uitrol van een netwerk aan laadpalen.

Twee elektrische auto's aan het opladen.
Twee elektrische auto's aan het opladen. Pixabay

Nieuwe regels voor laadpalen van elektrische auto’s in Harderwijk

20 maart 2024 om 13:00 Verkeer en vervoer

HARDERWIJK Door het Harderwijker college worden de beleidsregels voor laadpalen gewijzigd.

Oorspronkelijke gedachte bij het college was de actualisatie mee te nemen met de gehele herziening van de beleidsregels als vervolgstap op de nog op te stellen nieuwe laadvisie. Het opstellen van deze visie heeft echter vertraging opgelopen.

Dat maakt dat het college het niet wenselijk vindt dat de wijzigingen te lang op zich laten wachten. Om die reden is besloten ze alsnog door te voeren.

Onder meer wordt het afstandscriterium aangepast. In de toelichting van een artikel werd gesproken over een afstand van tweehonderd meter terwijl dat in het artikel zelf driehonderd meter was. Het afstandscriterium wordt nu teruggebracht tot tweehonderd meter omdat dit beter past bij de praktijksituatie en bij de noodzakelijk te plaatsen hoeveelheid laadpalen.

Ook wordt een verouderde verwijzing naar de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vervangen. Het woord oplaadpaal wordt als verouderd beschouwd en vervangen door het meer gangbare woord laadpaal. Oplaadinfrasructuur wordt vervangen door laadinfrastructuur. 

Enkele artikelen worden aangepast om ze beter aan te laten sluiten bij de feitelijke situatie. De bestaande beleidsregels gaan bijvoorbeeld uit van het plaatsen van één laadpaal ter locatie. In de praktijk vraagt de aanvrager veelal om twee laadpalen per locatie. Door de wijzigingen wordt beter voorzien in de uitrol van een netwerk aan laadpalen.

Wijnand Kooijmans
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie