!
Afbeelding
pixabay

Boulevardtreintje blijft rijden in zomerseizoen komend jaar

23 november 2021 om 09:30 Politiek

HARDERWIJK Bezoekers van het Dolfinarium waarderen de inzet van de Boulevardtrein erg. Daarnaast blijkt uit de opgedane ervaringen dat de nieuwe route voor minder overlast zorgt.

Wijnand Kooijmans

 Voor het college van burgemeester en wethouders zijn dit twee van de redenen het vervoer van en naar parkeerterrein P8 ook in 2022 voort te zetten. De gemeenteraad wordt gevraagd de kosten te dekken door het verhoogde tarief van een parkeerdagkaart van tien euro te continueren.

Ook dit jaar is er maar beperkt ervaring opgedaan met het vervoer. Alle corona-maatregelen, waaronder de lockdown voor dierenparken tot eind mei, hebben een negatief gevolg gehad voor de bezoekersaantallen. In de zomermaanden is parkeerterrein P8 veertien keer ingezet als overloopterrein. De eerste bevindingen zijn weliswaar positief. Maar onvoldoende om op basis van de beperkte aantallen een gefundeerd advies uit te brengen voor een eventuele structurele inzet van het treintje.

In tegenstelling tot 2020 zijn er geen meldingen of klachten ontvangen over de inzet en de nieuwe rijroute van het treintje. Uit een enquête blijkt dat er nog enkele praktische zaken zijn te verbeteren. Het gaat dan om de informatievoorziening ter plaatse en de mogelijkheid buggy’s en/of wandelwagens mee te nemen in het treintje.

Het parkeerterrein P2 wordt de komende jaren gewijzigd. Dit houdt in dat tijdens die periode eerder en vaker bezoekers van het Dolfinarium moeten worden verwijzen naar parkeeroverloopterrein P8. Dit heeft mogelijk ook consequenties voor de rijroute. Hiervoor wordt een goede afstemming vereist met het projectbureau Waterfront.

In 2020 werden mensen met de treintjes opgehaald en afgezet op de daarvoor bedoelde locatie Vuurbaak. Gezien de weerstand van bewoners van het Waterfront is dit jaar via een andere route gereden. Deze route is wel langer dan de oorspronkelijke route. Gezien de beperkte snelheid en capaciteit van de elektrische treintjes is vast komen te staan dat er dagelijks niet meer dan maximaal rond de vijfhonderd bezoekers kunnen worden vervoerd.

Voor het college reden via een pilot te verkennen welke andere voertuigen kunnen worden ingezet om via dezelfde route meer bezoekers te kunnen vervoeren. Ook wordt gekeken of de mogelijkheid bestaat om aan de zuidzijde van de voetgangerstunnel een andere of aanvullende halte te realiseren waar in- en uitgestapt kan worden om zo de afstand van de route in te korten.

In 2021 is met de verhoging van het tarief van de dagkaarten ongeveer 25.000 euro aan inkomsten geboekt. De kosten van het transport bedroegen 61.000 euro waardoor een tekort bestaat van circa 36.000 euro. De verwachting is dat in 2022 er 78.500 dagkaarten kunnen worden verkocht en daarmee de kosten voor dat jaar tot maximaal 78.500 euro worden gedekt.

Omdat met elektrische treintjes wordt gereden voldoet het project aan de duurzaamheidseisen welke vanuit de gemeente worden gesteld. In oktober 2022 vindt een nieuwe evaluatie plaats. Pas als aan alle corona gerelateerde maatregelen volledig zijn opgeheven wil het college een eindevaluatie houden.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie