!
Afbeelding
www.pixabay.com

Bij zomerweer denkt Harderwijk aan sneeuw

16 september 2021 om 12:23 Politiek

HARDERWIJK Door de gemeente Harderwijk is een gladheidbestrijdingsplan opgesteld. Tot nu toe ontbrak het aan voorgeschreven en vastgesteld beleid. Dat wordt door het college om verschillende redenen wel van belang gevonden.

Wijnand Kooijmans

Onder meer als het gaat om het borgen van de juridische aansprakelijkheid van de gemeente na ongevallen bij gladheid. Ook biedt het plan houvast als het gaat om diverse beleidskeuzes. Bijvoorbeeld bij concrete vragen welke wegen in strooiroutes worden opgenomen, wanneer er sneeuw wordt geschoven en hoeveel zout er wordt gestrooid.

Gladheidsbestrijding heeft de meeste prioriteit op de wegen waar het meeste verkeer rijdt. Dat zijn de hoofdwegen en de gebiedsontsluitingswegen. Deze wegen dienen als slagader van de gemeente en zijn bij uitstek van belang voor een bereikbaar Harderwijk en Hierden.

Harderwijk wil zich daarnaast profileren als een fietsgemeente bij uitstek. Om de kwaliteit van het Harderwijker fietsnetwerk zo veel mogelijk te waarborgen, wordt gladheidsbestrijding op de hoofdfietsroutes ook als prioriteit opgevoerd. De laatste prioriteit betreft het openbaar vervoer en dan met name de routes van de bussen. Harderwijk wil veilig en vlot bereikbaar blijven per openbaar vervoer.

Voor de bestrijding van opvriezen is het gebruikelijk dat vijf gram zout per vierkante meter wordt gestrooid. In de meeste gevallen kan worden volstaan met één strooiroute. Bij ijzel wordt tien tot twintig gram zout per vierkante meter gestrooid. Ook hier kan in de meeste gevallen worden volstaan met één strooiroute. Bestrijding van gladheid als gevolg van hagelbuien wordt, zo blijkt uit het plan, niet noodzakelijk gevonden.

Bij voortdurende sneeuwval vindt het college het noodzakelijk met aangepast materiaal te rijden. Alleen zout strooien heeft te weinig effect. Dat maakt dat tevens sneeuwschuivers worden ingezet. Ook hier hebben de hoofdwegen prioriteit als het gaat om het berijdbaar houden van wegen. Pas later komen de overige wegen aan de orde. Marktpleinen worden voorafgaand aan de marktdag sneeuwvrij gemaakt.

Harderwijk heeft de beschikking over zes wagen om de strooiroute te rijden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van eigen personeel. Om personeel niet onnodig achter het stuur te laten zitten wordt het van belang gevonden een strooiroute binnen 2,5 uur af te ronden. Een strooiroute mag daarom niet langer zijn dan 55 tot 60 kilometer. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie