!
Afbeelding
Foto: Shutterstock

Hoe voldoe ik als werkgever aan alle wetten en plichten de Arbowet?

7 oktober 2021 om 09:07 Partnercontent

Werkgevers zijn volgens de Arbeidsomstandighedenwet, in de volksmond ook wel de Arbowet genoemd, verplicht werknemers te kunnen verwijzen naar een bedrijfsarts. Je vraagt je nu vast wanneer zo’n bedrijfsarts wordt ingeschakeld en hoe dat precies in zijn werk gaat. Voldoe jij al werkgever wel aan alle wetten en regels? En wat als je het niet eens bent met het advies van de bedrijfsarts? Wij hebben al deze prangende vragen hieronder voor jou beantwoord.

Wanneer wordt een bedrijfsarts ingeschakeld?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat een Arboarts en een bedrijfsarts niet hetzelfde zijn. Een Arboarts is een basisarts, zonder specialistische opleiding. Een bedrijfsarts heeft ook nog een vier jaar durend specialisme gevolgd.

De Arbowet is opgesteld om ervoor te zorgen dat alle werknemers veilig en gezond kunnen werken. Een bedrijfsarts schakel jij dus niet alleen in als een van jouw werknemers zich ziek meldt. Al ben jij hier als werkgever wel wettelijk toe verplicht. Het grote verschil tussen een huisarts en een bedrijfsarts is dat de bedrijfsarts ook kijkt naar de werkomstandigheden, gezondheidsrisico’s op de werkplek en dergelijke. Tegenwoordig vervult ook de preventiemedewerker een belangrijke rol, maar hierover straks meer. Niet alleen een werkgever kan de bedrijfsarts inschakelen, ook een werknemer kan dit doen voor onder andere advies.

Wat doet de bedrijfsarts?

Een bedrijfsarts is erg veelzijdig en kan op diverse vlakken worden ingezet. Zijn taak is kort gezegd ervoor te zorgen dat de werknemer gezond is, blijft en wordt. Een bedrijfsarts inschakelen kan zowel curatief en preventief. Zo spoort een bedrijfsarts ook problemen op de werkvloer op, met als doel de risico’s op gezondheidsproblemen te beperken.

Een bedrijfsarts heeft niet enkel medische kennis, maar ook kennis over psychische klachten, omgevingsfactoren en de huidige wetten en regels. De specialismen van bedrijfsartsen verschillen per arts, net als bij andere artsen, zo kun jij een bedrijfsarts kiezen die past bij de sector waartoe jouw bedrijf hoort.

Wat staat er in het basiscontract?

Als werkgever kun je kiezen voor een maatwerk- of vangnetregeling. Het grootste verschil is dat je bij de eerste een zelfstandige bedrijfsarts kunt inhuren. Bij deze regeling draag je als werkgever zelf de verantwoordelijkheid. Bij de vangnetregeling sluit je als werkgever een contract af met een dienst waardoor je automatisch aan alle wettelijke verplichtingen voldoet en dit volledig uit handen wordt genomen. HR Navigator helpt jou gratis bij het zoeken van een de beste HR-dienstverlener voor jouw bedrijf en sector.

In dit basiscontract van de bedrijfsarts staan de minimale rechten en plichten voor de werkgever, werknemer en de arbodienstverlener. In dit wettelijk verplichte basiscontract staat onder andere: het contract met de bedrijfsarts (inclusief open spreekuur voor werknemers en second opinion bedrijfsarts), één werknemer per bedrijf moet worden toegewezen als preventiemedewerker en werkt samen met jou en de bedrijfsarts aan een gezonde werkplek, registratie van ziek- en herstelmeldingen, vrije toegang tot de werkvloer door de bedrijfsarts, melden van beroepsziekten en de klachtenprocedure. Daarnaast kun je als werkgever ook nog kiezen voor aanvullende diensten.

Ik ben het niet eens met de bedrijfsarts. Wat kan ik doen?

Allereerst is het belangrijk op welk vlak je het niet eens bent met de bedrijfsarts en dit als eerste samen met de bedrijfsarts probeert op te lossen. Kom je er toch niet uit en gaat het om meningsverschillen op het gebied van re-integratie of arbeidsongeschiktheid, dan kun je als werkgever het beste een andere bedrijfsarts inschakelen.

Minder voor de hand liggend, maar ook een mogelijkheid is bij het UWV een deskundigenoordeel aanvragen. Dit kan zowel door een werknemer als werkgever worden aangevraagd. Het UWV kijkt enkel naar wat er is gebeurd en geeft geen oordeel of bindend advies.

Als het om klachten gaat die niet medisch van aard zijn of gaan over het professioneel handelen dan zijn hier uiteraard centrale meldpunten om jouw klacht in te dienen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie