Patrick van Munsteren met Sandra Hoekstra: ,,Het geeft me veel voldoening als er wederzijds begrip komt tussen twee partijen.”
Patrick van Munsteren met Sandra Hoekstra: ,,Het geeft me veel voldoening als er wederzijds begrip komt tussen twee partijen.” Rinus van Denderen

‘Slagingspercentage van 85 procent’: De kracht van buurtbemiddeling

23 april 2024 om 19:12 Wonen

HARDERWIJK Iedereen wil prettig wonen, maar je buren kies je niet zelf uit. Overlast kan voor veel stress zorgen. De meeste klachten gaan over geluidsoverlast. Maar ook overhangende takken, huisdieren en afval kunnen voor ergernis zorgen. Wat kun je doen als je last hebt van je buren?

,,Het beste is om eerst te kijken of je er zelf uit kunt komen met je buren”, vertelt Sandra Hoekstra, coördinator buurtbemiddeling bij Zorgdat. ,,Bel aan en vraag of het uitkomt om te praten. Benoem concreet waar je last van hebt en geef aan dat je het graag samen wil oplossen. Wacht vooral ook niet te lang en laat de gemoederen niet te hoog oplopen. Vaak wordt het dan alleen maar moeilijker om tot een oplossing te komen. Het kan ook helpen om van tevoren op te schrijven wat je wilt zeggen.”


HOE WERKT BUURTBEMIDDELING?

 Kom je ergens nieuw te wonen, dan is het slim om al in een vroeg stadium contact te leggen met je buren. Stel je voor, zeg elkaar gedag en maak eens een praatje. Een goed contact zorgt ervoor dat dingen later makkelijker bespreekbaar zijn. Kom je er nou niet uit samen, dan kun je buurtbemiddeling van Zorgdat inschakelen. ,,Het doel van buurtbemiddeling is het verminderen van overlast en het voorkomen van escalaties, door conflicten tussen buren in een zo vroeg mogelijk stadium aan te pakken”, legt Sandra uit. ,,In 2023 hadden we een slagingspercentage van 85 procent, waaruit blijkt dat het werkt.”

 
Hoe werkt buurtbemiddeling? Het is gratis voor inwoners van Harderwijk en Hierden. Beide buren moeten open staan voor hulp. Twee onafhankelijke bemiddelaars komen vervolgens bij beide partijen langs. Hierna volgt een gezamenlijk gesprek met beide buren, waarbij de bemiddelaars toezien op een juist verloop van het gesprek. Sandra: ,,Een bemiddelaar is altijd objectief en kiest geen partij. Ook draagt een bemiddelaar geen oplossing aan. Het is namelijk de bedoeling dat buren zelf tot een oplossing komen. Dat werkt uiteindelijk beter dan wanneer wij zeggen wat ze moeten doen. Na vier tot zes weken bel ik nog een keer op om te vragen hoe het nu gaat.”

VERBINDENDE WERKING

Patrick van Munsteren is buurtbemiddelaar in Harderwijk. Hij doet dit vrijwillig. Naar eigen zeggen doet hij het 50 procent voor zichzelf en 50 procent voor de samenleving. ,,Als bemiddelaar moet ik goed luisteren en daarbij objectief blijven. Privé ben ik heel anders, dan praat ik juist veel”, vertelt hij lachend. ,,Het geeft me veel voldoening als er wederzijds begrip ontstaat tussen twee partijen. Zo was er een keer een mevrouw en de overlast ging over een heg in haar tuin. Tijdens het gezamenlijke gesprek bleken deze mevrouw en haar buren elkaar juist te vinden. Wanneer je twee partijen hun verhaal laat doen, kan dit juist verbindend werken. Het is mooi als dat gebeurt!”

LUISTEREN ZONDER OORDEEL

Omdat het lastig kan zijn om zonder oordeel te luisteren, biedt Zorgdat bemiddelaars een basistraining gespreksvaardigheden aan. Gemiddeld kost een bemiddelingstraject circa vier uur tijd per twee weken. Je werkt altijd samen met een andere bemiddelaar. Wil je meer weten over buurtbemiddeling? Of lijkt het je interessant om zelf aan de slag te gaan als buurtbemiddelaar? Neem dan contact op met Sandra Hoekstra via 0341 428794 of buurtbemiddeling@zorgdat.nl.

Dit artikel wordt u aangeboden door Zorgdat.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie