!
Klant Ed van Briemen (midden) krijgt zijn boodschappen overhandigd van HUB-manager Boris Hagen en runner Daniëlle Lammers. (foto: Marco Jansen)
Klant Ed van Briemen (midden) krijgt zijn boodschappen overhandigd van HUB-manager Boris Hagen en runner Daniëlle Lammers. (foto: Marco Jansen) Foto: Marco Jansen

Picnic wil ook Veluwe veroveren

28 juni 2022 om 09:14 Zakelijk

HARDERWIJK Voor minimaal 35 euro bestellen en de volgende dag je boodschappen gratis thuisbezorgd krijgen. Zo probeert ecommerce bedrijf Picnic sinds 8 juni ook in de regio Harderwijk de consument voor zich te winnen. Het distributiecentrum aan de Van Leeuwenhoekstraat draait nu drie weken.

Het aantal bezorgers is in een week tijd verdubbeld, maar vanaf de locatie in Harderwijk moeten op termijn 80 runners de regio bedienen. Want Picnic wil groeien, vertelt HUB-manager Boris Hagen (25). „Afgelopen week hebben we in Harderwijk, Ermelo, Putten en Zeewolde 483 bezorgingen gedaan. Inmiddels zijn er zeven runners en rijden er zeven auto’s. We gaan ook in Nunspeet bezorgen, maar er staat nog 7000 man op de wachtlijst.” Personeel vinden om de bestellingen af te leveren is zijn grootste uitdaging. Deze middag gaan twee trainees mee op pad, onder wie Amit Wiersma (23) uit Harderwijk. „Ik zag op Instagram een advertentie voor runners en heb gesolliciteerd. Ik vind het leuk om te rijden en met klanten bezig te zijn.” Trainees ondergaan een selectiedag en een trainingsdag voordat ze een volwaardig runner zijn. Hagen: „Na een rondleiding in de HUB rijden ze een rondje op een Electric Picnic Vehicle (EPV), voeren wat manoeuvres uit en rijden met de trainer mee. Halverwege mag de trainee zelf rijden en de laatste stops mag hij de bezorging doen.” Amit draait een shift mee met Dinand Hulleman. De 18-jarige Harderwijker zit zelf pas in zijn tweede week maar moet de trainee beoordelen. „Ik kijk of hij netjes rijdt, het tempo erin houdt bij het uitladen en klantvriendelijk is aan de deur. Het inparkeren aan de laadtafel is het moeilijkst.”

Elke ochtend komt er een vrachtwagen uit het fulfilment center waar de producten gesorteerd en verpakt worden en in bakken (totes) worden gezet. Die komen in frames terecht die in de auto’s worden geladen. Hagen: „We hoeven geen schappen in de supermarkt te vullen en kunnen het daardoor rechtstreeks leveren. Zo garanderen we de laagste prijs en rekenen geen bezorgkosten.”

Om 15.03 uur rijdt het eerste wagentje weg, vier minuten later de volgende. Alles gaat op de minuut precies, verzekert Hagen. „We zijn data gedreven: de runner krijgt tien minuten om zijn vracht in te laden en dan meten we hoe lang hij erover doet om bij de klant te komen. Een shift heeft gemiddeld 15 adressen. Het kan soms wat verder lopen zijn of hij moet wat trappen op. Hoe vaker hij dat doet, hoe beter we de gemiddelde tijd kunnen meten.”

De derde stop deze middag is bij Ed van Briemen (54), bewoner van de wijk De Wittenhagen. In de tas zitten brood, bolletjes, beschuit en Mortadella vlees. Het is zijn eerste bestelling en omdat hij op een wachtlijst stond, krijgt Ed ook wat producten gratis, waaronder druiven en bananen. „Ik hoorde van Picnic van mijn dochter, die in Hoorn woont. Daar was het al veel eerder. Je krijgt de boodschappen vanaf 35 euro gratis bezorgd en het is bij de eerste keer gelijk binnen het tijdvak. Mijn vrouw werkt en zelf ben ik 100% afgekeurd. Ik heb geen auto voor de deur. Ik hoef zo niet voor een week boodschappen te halen.”

Marco Jansen

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie