(Vlnr) Marleen Bijker, Marcel Companjen en John Vierhouten praten over de toekomst van de Prins Willem Alexander in Harderwijk.
(Vlnr) Marleen Bijker, Marcel Companjen en John Vierhouten praten over de toekomst van de Prins Willem Alexander in Harderwijk. (Foto: Marco Jansen)

Continuïteit vakantieschip in haven in gevaar

  Nieuwsflits

Hospitaalschip Prins Willem Alexander heeft als missie een vakantiereis bieden aan gasten met een intensieve zorgvraag. Maar door corona ligt het schip al vanaf begin maart in de haven en dat duurt naar verwachting nog een jaar. “We kunnen dit nog tot maart volhouden.”

Marco Jansen

HARDERWIJK - “Als non-profitorganisatie varen we tegen kostprijs, normaal vanaf 1 maart tot de eerste week van december. We waren dit jaar volgeboekt, maar na twee weken Terschelling zijn we uit de vaart en volgend jaar maart begint ons seizoen pas weer.” vertelt directeur John Vierhouten.

Gehandicapten

Per vakantie van een week neemt de PWA vijftig gasten mee. “Mensen met dementie, meervoudig gehandicapten en met andere chronische aandoeningen; cliënten van o.a. zorgorganisaties uit de regio. 50 procent wordt betaald bij boeking en de andere helft 4 maanden van te voren. De meeste aanbetaalde bedragen zijn nog in kas en schuiven door naar 2021. De verzekering, personeelskosten, onderhoud, elektriciteit en liggeld lopen door. We maken tot oktober gebruik van de NOW-regeling, maar inmiddels is er al 6 van de 7FTE ontslagen’’, aldus Vierhouten, zelf nog de enige fulltimer aan boord. 

Hij ziet met lede ogen toe dat hij moet interen op de reserves. “We verwachten dat ons eigen vermogen van 600.000, wat we als Stichting Varende recreatie in vijftien jaar hebben gespaard, in één jaar weg is.’’

Grootste schip

Het schip van 84,90 meter lang en 9,90 meter breed is 18 jaar oud en is het grootste dat in de haven ligt. Per maand kost dat 728 euro liggeld. In de winter is er een aangepast tarief. Alleen als het schip in Harderwijk in bedrijf is met gasten aan boord hoeft Vierhouten geen havengeld te betalen.

'Unieke functie'

De Harderwijker wil in conclaaf met de gemeente Harderwijk en geeft Marcel Companjen (wethouder havenbeleid) en Marleen Bijker (directeur ruimte) een rondleiding. Bijker: “Het is geen willekeurig rondvaartschip, maar een uniek schip van Harderwijkse oorsprong met een unieke functie voor een specifieke doelgroep. Het is in de haven niet te missen. Het is woekeren met de ruimte, dus moeten we goed kijken hoe we dit type schip een plek bieden. In het verleden is daar uitgebreid over gesproken, dat gaan we nu intern opnieuw doen. We moeten zien hoe dit zich ten opzichte van andere ondernemers verhoudt.’’

Uitzondering?

Companjen waakt voor precedent scheppen: “De opdracht vanuit de raad is waar het kan Harderwijkse ondernemers steunen om te voorkomen dat we ze wegjagen. Dit is een prachtig schip om mensen met een beperking toch een uniek uitje te geven. We willen helpen, maar als we voor dit schip qua liggeld een uitzondering maken, vindt iedereen zijn boot bijzonder en wil minder liggeld willen betalen. Aan de andere kant van het aquaduct lag het echter uit zicht en dat gaf schade. Op 31 augustus zijn alle aanvragen van sportverenigingen en (horeca)bedrijven beoordeeld. We hopen ook van het Rijk nog wat middelen te krijgen.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden