Wim Zwaart in de souvenirshop van Heerlijk Harderwijk.
Wim Zwaart in de souvenirshop van Heerlijk Harderwijk. (Foto: Marco Jansen)

Wim Zwaart: ‘Ik wilde dit laten slagen’

  Nieuwsflits

HARDERWIJK - Hij vindt Harderwijk een fantastische stad om in te wonen en te ondernemen. Wim Zwaart, eigenaar van restaurant Ratatouille en voorzitter van Heerlijk Harderwijk, krijgt in zijn verbindende rol een hoop mensen mensen enthousiast voor de stad en is aanspreekpunt voor de gemeente als het gaat om promotie van de stad.

Marco Jansen

Zwaart (58) keerde met zijn vrouw Tina drie jaar geleden van Hulshorst terug naar Harderwijk omdat hij in zijn restaurant weer a la carte wilde koken. ''Wij hebben negen jaar het Koetshuis van Hulshorst gerund en in Harderwijk stuurde ik de brigade nog wel aan, maar stond hier weinig te koken.’’

En zo kwam hij terug in de stad waar hij in 1996 begon met ondernemen. Eerst 10 jaar met restaurant Olivio, waarmee hij de eerste Michelinster in Harderwijk kookte. 16 jaar geleden begon hij ook Ratatouille aan de Vischmarkt. In 2006 verkocht hij Olivio aan zijn souschef, die verder ging als De Basiliek.

Zwaart is verknocht geraakt aan Harderwijk en ziet dat ook de toeristen de stad weer volop weten te vinden. “Harderwijk is een knus, gemoedelijk stadje, op een mooie centrale locatie in het land, aan het water en met het bos in de achtertuin. Het is de hoofdstad van een aantrekkelijke (vakantie)regio. Harderwijk is met het Waterfront interessant om te wonen en de boulevard, jaren een grote bouwput, is nu een toegevoegde waarde voor de stad. We zien daardoor een andere categorie toeristen terugkomen.’’

Ambassadeurs

Zelf werd de ondernemer in 2015 door Marten Foppen gevraagd om toe te treden tot het toenmalige Verhaal van de Stad voor toeristische promotie. Dit werd eind 2015 Heerlijk Harderwijk. ‘’Mensen kennen mij als serieuze ondernemer en ik ken veel mensen. Ik krijg een hoop mensen geënthousiasmeerd en ook bij de gemeente krijg ik nu veel meer voor elkaar. Ik ben ervan overtuigd dat we als bewoners ambassadeurs moeten zijn voor Harderwijk en samen zorgen dat het fantastisch is om hier te komen en te wonen.”

De toeristische marketing heeft in de afgelopen jaren een flinke boost gekregen. ‘’Eerdere initiatieven waren doodgebloed en ik wilde dit wel laten slagen. De eerste opdracht vanuit de gemeente was online zichtbaar worden met toeristische marketing. Ook hebben we veel energie gestoken in promoten van de stad op bezoek van beurzen, verspreiden van folders, brochures, een uitagenda en we hebben al drie jaar een magazine. Maar we zagen dat er na het wegvallen van de VVV in 2017 wel degelijk behoefte was aan een fysiek informatiepunt.”

April 2019 zou het TIP – Toeristisch Informatie Punt - worden geopend, maar doordat de verbouwing van het Oude Stadhuis uitliep, was het pas in november zo ver. In de tussentijd kon het informatiepunt in een leegstaand winkelpand aan de Markt terecht.

Duitsers en Belgen

Het zegt veel over de overtuigingskracht en ondernemersgeest van Zwaart. “Ik ben dan wel iemand die zich ergens in vastbijt. Ik zie mogelijkheden en geloof daar in. Vorig jaar bezochten in het hoogseizoen dagelijks 100 mensen het TIP en nu vraagt ook dagelijks zo’n 130 mensen informatie. We krijgen veel Duitsers en Belgen in de stad. En je mag aannemen dat er deze zomer ook weer veel mensen uit de randstad Harderwijk aan doen.”

De functie van Heerlijk Harderwijk, is ook verbreed. Het team informeert, werkt aan zichtbaarheid en samenwerking in de stad. Zo regelt Heerlijk Harderwijk citydressing bebording, de routing van de winkelstraten met stickers en het fietsparkeren in coronatijd. “Ook hebben we een plan voor de terrasverruiming gecoördineerd.” Inmiddels is er een centrumadviseur voor ondernemers en er is pas een winkeliersvereniging BOH (Binnenstad Ondernemers Harderwijk) opgericht.

Het TIP is dagelijks open van 10.00 tot 17.00 uur en heeft inmiddels 25 vrijwilligers. Er is een Heerlijk Harderwijk shop met o.a. hoodies, mooie tekeningen van de stad, een boekje en het Harderwijk kwartet. Ook wordt het TIP een ticketpunt voor theatervoorstellingen, bottertochten en stadswandelingen.

Zwaart blijft in zijn rol als ‘chefkok’ de verbindende schakel. “In de coronatijd was ik er een paar weken erg druk mee, nu gemiddeld zo'n 10 uur per week. Ik krijg er nu een vergoeding voor, maar heb dit vijf jaar met veel plezier voor niks gedaan. Maar ik doe het erbij, want ik kook dagelijks in mijn restaurant."

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden