Het team van Snel Herstel in de nieuwe outfit met wethouder Jeroen de Jong naast de eveneens nieuwe auto.
Het team van Snel Herstel in de nieuwe outfit met wethouder Jeroen de Jong naast de eveneens nieuwe auto. (Foto: )

Snel herstel in nieuw jasje nog sneller

  Nieuwsflits

HARDERWIJK - Ooit werd Snel Herstel in Harderwijk opgezet door Jan Karssen. In een oude auto reed hij rond met de tekst 'Vijftig procent van uw klachten is binnen een week opgelost.' Dat past niet meer in het beeld van deze tijd en dus heeft Snel Herstel een gedaantewisseling ondergaan.

Wijnand Kooijmans

Snel Herstel is omgezet naar een organisatie, zeg maar 2.0 volgens de wethouder. De oude foto's kwam hij tegen, bladerend in de geschiedenis van Snel Herstel. De burger verwacht nu dat een klacht onmiddellijk wordt opgepakt en wil ook weten wat er met haar of zijn klacht is gebeurd. Tot nu toe zag men wellicht dat een klacht werd verholpen maar restte toch de vraag of dit niet op puur toeval beruste.

Het Stadsbedrijf werkt dagelijks aan de riolering, soms aan overlast van ongedierte, elektrische palen en verlichting. Dit alles, zo zegt De Jong, met als doel de stad mooi te krijgen. Politiek moet ook een antwoord krijgen wanneer men zegt 'ik heb zevenhonderd klachten gekregen, wat hebben jullie er mee gedaan?" aldus de wethouder.

Door een projectteam is hard gewerkt aan een nieuwe uitstraling voor Snel Herstel. Dat ging niet altijd eenvoudig, soms ook door technische problemen. Dat betekende dat de introductie tot tweemaal toe moest worden uitgesteld. Op de gemeentewerf aan de Graaf Ottolaan was ditmaal wel alles en iedereen aanwezig om de nieuwe look te presenteren.

Waar de mensen tot nu toe vooral in blauwe kleding werkten zijn dat nu fel gele jasje met daarop de tekst Snel Herstel. Het oude telefoonnummer is in stand gebleven, dat werkt nu al zo'n dertig jaar goed en is bekend. Meldingen over problemen in de openbare ruimte kunnen echter nu wel snel en efficiënt worden gemeld via de nieuwe BuitenBeter app die vanaf nu in de lucht is.

Een foto sturen van het probleem, de locatie en de aard van de klacht invullen. Volgens De Jong kan nu de indiener ook worden teruggemeld of haar of zijn klacht is verholpen of dat het nog even duurt. Waarbij hij de medewerkers opriep niet overhaast met een melding aan de slag te gaan maar de rust te pakken en de melding goed aan te pakken.

Meldingen moeten niet gezien worden, zo vindt de wethouder, als een klacht maar een streven van de melder samen de stad mooi te maken. Al worden meldingen uit Hierden nel zo snel opgepakt.

Teamleider Robin Hoogendijk is verantwoordelijk voor de inzet van alles wat met de openbare ruimte te maken heeft. Of het nu om Snel Herstel gaat, het onderhoud van de begraafplaats of de boswachters. Per jaar gaat het om rond de zesduizend meldingen, in de coronatijd was er zelfs sprake van een toename van het aantal klachten, bijvoorbeeld over een iets te hoog liggende stoeptegel.

Naast de bedrijfskleding zijn al veel auto's vervangen door elektrische voertuigen en worden de overige binnenkort vervangen. Dit alles in het kader van het streven naar meer duurzaamheid. Gelijktijdig is een nieuwe belettering aangebracht op de auto's. Melders van klachten krijgen, zo zegt Hoogendijk binnen twee dagen bericht wat er met haar of zijn melding is gedaan. Waarmee de dienstverlening verbetert.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden