Albert den Herder is positief gestemd over Den Herder Bedden. "De  afgelopen zes weken gingen enorm goed.'' Foto: Marco Jansen
Albert den Herder is positief gestemd over Den Herder Bedden. "De afgelopen zes weken gingen enorm goed.'' Foto: Marco Jansen (Foto: Marco Jansen)

Gezellig thuis en met de fiets erop uit

  Nieuwsflits

HARDERWIJK -Waar vele bedrijven alles op alles zetten om in de coronacrisis overeind te blijven, floreren andere sectoren als nooit tevoren. Drie Harderwijkse ondernemers in verschillende branches vertellen hun succesverhaal. Maar ook voor hen geldt dat de eerste weken van de lockdown onzeker waren.

Marco Jansen

Delicatessewinkels hebben een enorme plus gemaakt en dat geldt zeker ook voor Ronald van der Vegt van wijnspecialist Egbert van der Vegt. “We hebben in het begin onze social media gebruikt om te vertellen dat we ook gingen bezorgen en de eerste weken hebben we ontzettend veel bestellingen gereden. Daarna kwam ook de winkel goed op gang. Mensen die niet naar de markt durfden, haalden liever alles in één winkel. Dat heeft ons aardig wat nieuwe klanten opgeleverd. Dat de horeca dicht moest is ook in ons voordeel geweest. Mensen die wel wel culinair wilden genieten, moesten dat thuis doen. Corona is voor ons kerstmis geweest, alleen de pakketten ontbraken.’’

Veel wijn

In het begin was er zelfs sprake van hamsteren. “Mensen namen verse producten dubbel of drievoudig mee. Stukken kaas werden vacuüm meegenomen en noten werden anders verpakt. Onze grootste plus in de omzet zit in de wijn. Iedereen is wat meer gaan drinken dan normaal. Sinds de horeca weer open is vlakt het wat af, maar de omzet is nog steeds bovengemiddeld.’’

Drukte

Albert den Herder, eigenaar van Den Herder Bedden, leefde de eerste vier weken van de lockdown in onzekerheid, maar is nu positief gestemd. “Ik merkte dat mensen angstig waren en niet naar de winkel toe kwamen. Dan word je zelf angstig over hoe je de coronaperiode doorkomt. Toen iedereen een beetje gewend was aan de situatie en de regels duidelijk waren, begon het bezoek weer toe te nemen. De laatste zes weken gaat het enorm goed. We zijn zelfs zo druk dat we op zoek zijn naar een parttime verkoopmedewerker.’’

Den Herder heeft daar wel een verklaring voor. “We merken heel erg dat mensen minder keuze hebben in vrijetijdsbestedingen. Ze gaan minder uit eten of een dagje weg, en besteden daardoor meer tijd in huis. Ze geven een andere invulling aan hun bestedingen en daarbij is de slaapkamerinrichting een belangrijk item. Mijn winkel heeft bedden in het midden- en hogere segment en daarin wordt goed gekocht.

Dat geldt ook voor collega-beddenverkopers in het land.

Normaal begint het in augustus druk te worden, dat is nu veel eerder. Mei en juni zijn beter dan we normaal gesproken draaien en compenseren maart en april. Zoals het er nu voorstaat draaien we op jaarbasis hetzelfde als vorig jaar. Mijn grootste angst is dat er een tweede lockdown komt of dat de recessie hard toeslaat. Maar dat is kijken in een glazen bol.’’

Recordomzet

Ook fietsen is hot in coronatijd en Schraverus Fietsen beleeft momenteel topweken. Maar de eerste drie weken na de corona-uitbraak was de loop eruit. “In eerste instantie waren we bang voor een totale lockdown, zodat we niks meer konden’’, vertelt Niels Schraverus, die met zijn compagnon Ronnie Grift 20 man aan het werk heeft.

"Het coronavirus had effect op het gedrag van klanten, want de bezoekersaantallen liepen terug met 60%. Maar toen het mooi weer werd in april, werd het in de winkel drukker en drukker. Zowel de werkplaats als de winkel trokken aan. De tweede helft van april en de maand mei hebben we recordomzetten gedraaid. Fietsen is veilig en we hebben met name veel e-bikes verkocht, maar ook racefietsen en atb-sportfietsen. Veel mensen kochten met het argument dat ze de vakantie hadden geannuleerd en in eigen land wilden recreëren.’’

Uitverkocht

Sinds vijf weken heeft Schraverus een ander probleem: er is geen fiets meer te krijgen. “Alles is uitverkocht en als je nu een elektrische fiets koopt, kan het zijn dat je pas in oktober of november aan de beurt bent. Dat is een landelijk beeld. We proberen voor klanten wel fietsen te zoeken bij andere fietsenmakers. Dat kost 5% van je marge en je moet heen en weer. Als je wel kunt leveren, is men bereid een goede prijs te betalen. We moeten onze kracht halen uit samenwerking, maar iedereen kiest nu voor zichzelf. Ik ben trots op hoe we het doen, maar de lange levertijden en een hoge werkdruk zijn de keerzijde.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden