Maurice Huizing (De Boterlap) en Johan de Vries (Luigi's eten en drinken) zijn klaar om hun terrassen te heropenen. (foto: Marco Jansen)
Maurice Huizing (De Boterlap) en Johan de Vries (Luigi's eten en drinken) zijn klaar om hun terrassen te heropenen. (foto: Marco Jansen) (Foto: Marco Jansen )

Horeca open: 'Niet rendabel, wel kostendekkend'

  Nieuwsflits

HARDERWIJK - Op zondag 15 maart kreeg de horeca de melding dat hun zaak om 18.00 dicht moest om de corona-uitbraak. Tien weken later, maandag 1 juni om 12.00 uur, is een hapje en drankje serveren weer mogelijk. “Iedereen heeft er super veel zin in, het voelt of we de Champions League finale gaan spelen.”

Marco Jansen

''Een onzekere periode; als ondernemer kun je niks meer zelf bepalen.'' Het was voor Maurice Huizing (de Boterlap) en Johan de Vries (Luigi’s) een frustrerende tijd. “Holy Moly kon nog wat bezorgen, maar onze bedrijven zijn daar niet op ingericht.”

Voor Huizing gaf het extra druk omdat de Boterlap net twee zaken had overgenomen: Hotel Allure en Markt 7 dat ook open gaat. “Op dat moment ben je ondernemer genoeg om de situatie te accepteren en kijk je snel naar de toekomst”, vertelt Huizing, voorzitter stichting Horecaondernemers Markt met daarin De Boterlap, Luigi’s, Baron en Holy Moly. “Dat heeft de stichting ook gedaan. We zijn snel bij elkaar gekomen om na te denken over wat we gaan doen als we open mogen. In crisistijd is de kennis in zo’n stichting goud waard. We sparren en vullen elkaar aan. Iedereen houdt zijn eigen identiteit, maar elke gast wordt volgens hetzelfde protocol ontvangen.”

Triage app

Huizing heeft zelf een triage-app ontwikkeld met vragen die volgens de RIVM richtlijnen beantwoord moeten worden. “Bent u één huishouden? En heeft u of uw huisgenoot hoest- of benauwdheid klachten? Bij binnenkomst moet elke gast de vragenlijst op een iPad of tablet invullen. Je wordt ontvangen door een host en krijgt nadat de lijst is ingevuld een tafel toegewezen. De tablet wordt vervolgens gedesinfecteerd voor de nieuwe gast.”

De Vries: “Elk terras heeft een eigen ingang en uitgang, waarbij de gasten de kortste weg nemen en langs zo min mogelijk mensen lopen. We willen zoveel mogelijk controle hebben over hetgeen op ons terras gebeurt. Alles wordt gedesinfecteerd, van menukaart tot peper- en zoutvaatje. We gaan ervan uit dat de gast zijn gezond verstand gebruikt. Dit is niet voor een paar weken, maar misschien wel voor drie maanden. We willen zo veilig mogelijk gasten ontvangen maar moeten het samen doen. Want steekt het virus de kop weer op, dan gaan we net zo hard weer dicht.” De terrassen zijn met hekwerk afgezet en de tafels staan verder uit elkaar. Huizing: “We werken nauw samen met de gemeente en hebben zelf extra meters mogen intekenen. Iedereen heeft er een stuk terras bij gekregen en de boa’s hebben een schouw gedaan. Het aantal tafels is gelijk gebleven, maar er zijn minder stoelen. Dat betekent voor elk terras 50 procent minder capaciteit. Binnen is ruimte voor maximaal 30 personen.” De Vries: “Mensen kunnen hier op gepaste afstand zitten. Het zal niet rendabel, maar hopelijk wel kostendekkend worden.” Het loopt storm met reserveringen, maar de ondernemers beloven de gasten zo snel mogelijk plek te bieden. “Reserveren is niet verplicht, wel verstandig.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden