Jantine van Hunenstijn (links) en Astrid de Bruin voor de nieuwe locatie van JAM aan de Laan 1940-1945-1 (foto: Karolina Riedel)
Jantine van Hunenstijn (links) en Astrid de Bruin voor de nieuwe locatie van JAM aan de Laan 1940-1945-1 (foto: Karolina Riedel) (Foto: Karolina Riedel)

Nieuwe locatie voor JAM: coronaproof les en begeleiding

  Nieuwsflits

Na zes jaar aan de Academiestraat is JAM Harderwijk in augustus verhuisd naar een nieuw pand aan de Laan 1940-1945. Meer ruimte was niet alleen vanwege de groei van het aantal leerlingen gewenst, ook kan in de verschillende ruimtes nu coronaproof huiswerkbegeleiding worden geboden, verzekeren Astrid de Bruin en Jantine van Hunenstijn uit Harderwijk.

Marco Jansen

HARDERWIJK - De zussen Astrid (50) en Jantine (42) hebben het instituut elf jaar geleden opgezet. Naast dat ze het bedrijf leiden, begeleiden ze nog steeds een aantal kinderen. “Dat blijft leuk en daarom zijn we dit ook begonnen’’, vertellen ze. Op dit moment krijgen meer dan vierhonderd kinderen begeleiding op diverse locaties in Harderwijk, Ermelo, Nunspeet, Elburg en Zeewolde. In totaal hebben ze bijna vijftig docenten/begeleiders in dienst. “We groeien elk jaar nog. We zitten intern bij het Rietschans College in Ermelo en het CCNV in Harderwijk. Aan de Academiestraat huurden we twee verdiepingen met bij elkaar 260 vierkante meter. Nu hebben we 430 m2, maar toch blijven we kleinschaligheid en een warm huiskamergevoel uitstralen’’, zegt De Bruin over de verhuizing.

In het gebouw aan de Laan 1940-1945-1 zat tot 1 augustus de Sudburry school. Nu zij gestopt zijn, huurt JAM het hele pand. ”We waren vooral op zoek naar een pand dat we praktischer konden inrichten. Hier hebben we twee grote lokalen voor huiswerkbegeleiding en nog achttien kleine leslokalen waar we kinderen coronaproof één op één of in een kleine groep kunnen begeleiden. Overal hangen digiborden.”

Keuken staat centraal

De keuken neemt net als op de vorige locatie een centrale plek in. Hier wordt naast de lessen gekookt met de leerlingen. Voor de buitenruimte willen ze een groentekas, moestuin en houtbewerking.

De buitenruimte was gewenst omdat kinderen die niet meer naar regulier onderwijs gaan, nu bij JAM naar school kunnen. Van Hunenstijn: “De kinderen zijn leerbaar, maar niet schoolbaar: ze kunnen in een groep een les volgen niet aan. Dat kan zijn door gedrag, overprikkeld zijn of om een medische reden. Deze ‘thuiszitters’ krijgen als het kan een volledig onderwijsprogramma of anders delen eruit, om weer naar toe te werken naar een terugplaatsing. Daarvoor blijven we in contact met de school waar het kind vandaan kwam.”

Leerlingen op basis-, voortgezet en beroepsonderwijs die om wat voor manier achterop zijn geraakt - hetzij door de coronacrisis of doordat een vak niet lukt, krijgen bij JAM de mogelijkheid om weer op niveau te komen. De Bruin: “Dit kan door individuele begeleiding, huiswerkbegeleiding, in groepjes, of bijspijkeren. Ook zijn er taaltrainingen. Vanaf 17 maart zijn we gelijk een programma gaan draaien voor individuele en online begeleiding. Omdat scholen niet altijd zicht hadden op hun leerlingen, hadden wij een signaleringsfunctie en mochten openblijven. Begeleiding is vaak één op één, dus kun je afstand houden in coronatijd.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden