Logo harderwijkercourant.nl


Foto:

Wat doet u zoal op zondag?

  Column

In de weekkrant van Ermelo van twee weken terug stond een column over communiceren. Nu hoor ik soms wat respons op de krabbels hier in mijn column, natuurlijk van mijn collega's, van oud-collega via de telefoon, van mensen die ik van andere zaken ken, zoals het vervoer en de middenstand, maar laatst hoorde ik een gesprek tussen twee heren over mijn laatste column, zo in de trant van 'onze vriend heeft ook weer wat geschreven'. Op zo'n moment kan ik wel even glunderen, terwijl ik toch in mijn eentje zat op dat moment.

Communiceren betekent ook, vind ik tenminste, dat je in het verkeer een sein geeft als iemand van richting of baan verandert en dat je het gezien hebt. Afgelopen maandag stak ik over en kwam een vrij grote auto, recht naar me toe om de straat in te rijden. De chauffeur reed gewoon door, en ik moest even terug 'springen', en ik denk dat hij me helemaal niet gezien heeft, daar hij te druk was met zijn telefoon. Wel, ik heb met hem gecommuniceerd in woord en daad, maar ik denk niet dat hij me verstaan heeft.

Enkele maanden geleden schreef ik over koopzondag en hoe ik daar over dacht. Nu moet u natuurlijk compleet zelf weten wat u op uw zondag doet, maar denk ook eens mee met de ondernemer. Van een bevriende ondernemer uit de binnenstad hoorde ik het verhaal, dat het eigenlijk niet uit zou kunnen om op zondag open te zijn. De bevriende lokale ondernemer, die zo nu en dan mijn column leest, had het over koopzondag. Hij had een gesprek gehad met een vertegenwoordiger van een politieke partij net voor de gemeenteraadsverkiezingen. Had in zijn gesprek met het gemeenteraadslid aangegeven dat het allemaal niet goed gaat, die koopzondag, en had gevraagd, waarom juist deze politieke partij voor opening op zondag was. De ondernemer kreeg geen antwoord en ging weer naar zijn bedrijf, waar zo waar binnen 20 minuten het gemeenteraadslid voor zijn neus stond. Deze laatste wilde toch wel weten waarom de raad het dan verkeerd deed. Zo kon de ondernemer zijn verhaal kwijt. Als men mee wil gaan met koopzondag, dan moet er of geschoven worden met werktijden van het personeel of extra personeel met weinig uren aangenomen worden, wat allemaal financieel gezien uit moet kunnen.

Nu blijkt die aanloop op zondag voor vele (kleine) ondernemers niet echt groot te zijn; ze zijn wel open maar de omzet kan niet echt uit. Daarnaast is er veel leegstand in de stad, wat ook niet echt uitnodigt om gezellig te winkelen. Het lijkt erop dat de winkels voor eten en drinken en voor de toeristen het wel goed doen, maar dat de andere - onze waarde stadsgenoten met 'gewone' winkels - toch achterblijven qua aanloop. Natuurlijk, u hebt compleet gelijk, als u zegt dat het de verantwoording is voor de ondernemer, hij hoeft niet open te zijn, maar wilt u de winkelstraat door slenteren als 50 procent van de winkels met een rolluik is gesloten? Zeg nu zelf. Daarnaast is het ook op te merken - zei mijn vriend de ondernemer-, koopt u ook steeds meer en steeds liever uw zaken via het internet, zeker vaker dan lokaal. Ik moet toegeven, ik ben nog niet zo ingeburgerd in on-line bestellen, maar de neiging is ook bij mij aanwezig, bijvoorbeeld boeken (liefst ook nog E-books) en mijn vakantiereis.

Natuurlijk het kan allemaal wel, maar steun voor onze lokale ondernemers is ook nodig. Vergeet onze jongens en meisjes niet.

Henny Kreeft

Meer berichten

Shopbox