[Column Henny Kreeft] We willen onze bus houden


Foto:
Column Henny Kreeft

We willen onze bus houden

  Column

Het is natuurlijk een vreemde kreet, dat we een bus willen houden in Harderwijk, maar het is wel zo dat sinds eind 2016 het een complete verschraling is geworden op het gebied van de stadsdienst in Harderwijk. Ik heb er al vaker over geschreven, zie o.a. mijn column van vorige week, maar het houdt me wel bezig. Zeker niet voor mij alleen, ondanks het thuiswerken tegenwoordig, maar zeker ook voor meerdere mensen die gebruik maken van de stadslijn.

Velen van u zullen me - waarschijnlijk alweer - een ‘oude zeur’ noemen, en vaak ook wel terecht, maar het openbaar vervoer in Harderwijk is en blijft een onderwerp dat aandacht nodig moet blijven houden. Want anderen beslissen hoe we ons moeten verplaatsen en hoeveel tijd hiervoor moeten uittrekken.


Maar we hebben de politiek toch nu ook wakker geschud. In de Stentor is een artikel te vinden dat de fractievoorzitter van de PvdA, Wilco Bos, een serie vragen aan het college heeft gesteld. Ook in deze krant was wat te vinden hierover, maar ik moet er wel bij zeggen, dat dit een klein artikeltje was op pagina 19. Dit had groter en meer naar voren gemogen, wat mij betreft; maar toch, de twee kranten zijn er nu ook mee bezig.

De PvdA heeft aangegeven dat men moet “ … Stoppen met verschraling van stadsbus Harderwijk … “ Kijk, dat is de eerste stap, maar er moet nog veel meer gebeuren, daar Harderwijk een echte stad is met vele wijken, die op redelijke afstand van elkaar liggen.


Voor Ermelo heb ik net een column geschreven over de Woonvisie 2023, waarbij ik aangaf dat het verkeer en openbaar vervoer toegevoegd moet worden aan die woonvisie. Persoonlijk ben ik van mening dat goed openbaar vervoer van groot belang is voor een gemeente in tijden dat we willen dat ouderen langer zelfstandig moeten kunnen blijven wonen. Juist deze mensen zijn vaak afhankelijk van het openbaar vervoer, de stadslijn.


En dat geldt ook voor de gemeente Harderwijk. Nu zal de vervoersonderneming natuurlijk onmiddellijk zeggen dat de bussen niet vol zitten; dat is ook duidelijk wel te zien, echter door de coronacrisis zijn er weer grote bussen ingezet en niet de verkleinde versie, waar we steeds gebruik van maakte voor de pandemie veroorzaakt door het SARS-CoV-2-virus.

Maar wat blijkt nu: er gaat wat veranderen bij de vervoerder, o.a. de naam (RRReis), de bus (een langere versie, elektrisch) en het fixed idee van de planners van de vervoerder, dat in Harderwijk “ … reizigers vooral gebruik maken van de streeklijnen in plaats van stadslijn 1. Reizigers uit de wijken Frankrijk en Stadsdennen maken wel van deze buslijn gebruik. In deze wijken rijdt ook geen streekbus … “ En dus gaat buslijn 1 “... voortaan één keer per uur via een nieuwe route door Frankrijk en Stadsdennen naar het station …’’

Zoals ik een vorige keer al zei, is dat de planners en bestuurders van de vervoersonderneming géén gebruik maken van de stadsdienst in Harderwijk. Het is nu wachten op de politiek en wat de gemeente Harderwijk gaat doen. Ik wacht mee met die mensen die afhankelijk zijn van de stadslijn.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden