Foto:
Column Henny Kreeft

Dat ga je toch niet echt menen!?

  Column

In De Stentor kwam ik dus het artikel tegen over de verdere strip-actie van het openbaar vervoer (OV) in Harderwijk. En ik zal het maar meteen zeggen, dan hoeft u de rest van deze column niet te lezen, ik ben in alle staten door het bericht. En dan zeg ik het nog netjes, binnen de muren van de woning, gebruikte ik andere woorden. Hoe krijgt men in het hoofd om zoiets te doen? Is zeker gebeurd door iemand in een grote bak van een dure auto, die nog nooit in een bus heeft gezeten.

Vanaf - ik denk - 2016/17 is men bezig het OV in Harderwijk uit te kleden, andere woorden heb ik er niet voor. Het lijkt wel een stripclub. Eerst hadden we nog drie stadslijnen, de lijnen 1, 2 en 3. Nu heb ik ondertussen begrepen - het heeft even geduurd - dat lijn 1 en 2 samen niet te betalen waren. Tenslotte was lijn 2 hetzelfde als lijn 1, alleen de andere kant uit. Ja, ok, dat begrijp ik dan nog wel. Eén lijn kon vervallen, maar deze stadslijn bleef wel nodig, sterker nog, blijft nodig voor mensen die van de wijken naar de stad willen, zeker ook jongeren en ouderen.

Bleef toen nog lijn 3 over die van de andere kant van Harderwijk - Drielanden - kwam en ook naar het station ging. Hele ‘slimme geldtellers’ van de busbedrijven zijn er achter gekomen dat deze lijn - via Stadsweide - eigenlijk voor een groot gedeelte - maar zeker niet het hele gebied - samen zou kunnen vallen met de lijn naar Amersfoort. Dus, snel verdiend voor het busbedrijf, lijn 3 opheffen.

Dat zijn dus al twee lijnen opgeheven. En wat blijkt, nu gaat er nog meer uitgekleed worden van lijn 1, de enige overgebleven stadslijn. De woordvoerder van Keolis, Lotte Hendriksen, heeft in het artikel aangegeven dat Harderwijk, naast Apeldoorn de enige gemeente in de regio is met een stadsbus. Ja, en? Wat is dat voor een opmerking? Ik denk hiermee onmiddellijk aan twee zaken, 1. mevrouw Hendriksen heeft een auto en hoeft niet met de stadsbus en 2. mevrouw Hendriksen is nog nooit in een andere (grote) stad geweest, waar genoeg stadsbussen rijden. Misschien een ‘school’reisje naar Breda of Tilburg zou wat meer laten zien over stadsbussen en nu zeg ik bewust niets over nog grotere steden.

De woordvoerder gaat verder: “ … Gemiddeld zitten in stadslijn 1 minder dan vijf reizigers … “ Is dit voor de Coronatijd berekend of tijdens de Coronatijd?

Maar dan komt het: men heeft in al hun wijsheid besloten om stadslijn 1 niet meer via het ziekenhuis te laten lopen. Nu breekt mijn klomp; hoe komt zo’n busbedrijf op het idee om de stadslijn niet meer langs het ziekenhuis te laten lopen? Wat denkt men van die mensen die moeilijk kunnen bewegen, misschien met een rollator, maar veel onderzoeken hebben in het ziekenhuis? Hoe denkt men van de oudere mensen die regelmatig in het ziekenhuis moeten zijn en afhankelijk zijn van de bus?

En als het al niet erg genoeg is, wordt de lijn dan ook maar meteen omgezet van een halfuursdienst naar een uursdienst. Ik mag niet gokken, maar de volgende stap in deze strip - en dat woord heeft twee betekenissen - zal volgens mij zijn dat binnen één jaar ook lijn 1 opgeheven gaat worden. Daar zit je dan met je goed fatsoen, zonder een stadslijn in een stad als Harderwijk.

Bredero wist het al te benoemen: “Het kan verkeren”.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden