Foto:
Column Betty de Wit

Wat een service

  Column

Na de laatste hittegolf, laat de airco het afweten. Nu heb ik een abonnement op het onderhoud van het apparaat, dus op zich is het geen ramp. Maar toch. “U bent nog lang niet aan de beurt, dat duurt minstens vier weken”. Worden er, door het thuiswerken vanwege de coronacrisis nu echt zoveel airco’s verkocht? En ziet men op geen enkele manier kans om even naar mijn apparaat te kijken?

“Weet u meneer, ik heb er het zo benauwd van. Ben negenentachtig jaar, long- en hartpatiënt”. “Niks aan te doen mevrouw, we hebben eerder geen tijd”. Zo blijf ik naar adem snakkend in mijn stoel zitten.Mijn dochter belt er achteraan en legt de situatie nog eens uit. “Nee, je moeder is nog lang niet aan de beurt. Het is veel te druk”.

Mijn schoonzoon koopt dan van narigheid maar een lucht-ontvochtiger. En het helpt, langzaam kom ik op adem. Dagelijks zit er bijna 4 liter water in het apparaat. Geen wonder dat ik het zo benauwd had. Voorlopig ben ik gered, maar nog steeds geen monteur bij de airco.

Eindelijk, nog een week later, daar is hij dan. Na vijf minuten brengt hij slecht nieuws. De compressor is stuk en kan niet gemaakt. Hoe kan dat? Die airco is nauwelijks drie jaar oud. “Nou mevrouw, soms gaan die dingen stuk, niets aan te doen. Dag mevrouw”. En weg is de monteur.

Heb ik daar zo lang op moeten wachten? Eén ding is duidelijk, zonder airco kan ik niet. De garantie blijkt verlopen, dus er zal een nieuw apparaat moeten komen. Het is niet anders. Wel stappen we over naar een andere, meer betrouwbare firma, dat mag duidelijk zijn. Zij hebben bovendien meer begrip voor de situatie en binnen een week komen ze hem plaatsen. Geweldig, opgelucht haal ik adem. Ik heb lucht.

De 89-jarige Betty de Wit uit Harderwijk schrijft korte verhalen over haar belevenissen. Vorig jaar heeft ze het boek ‘Wat vertel je me nou?’ uitgegeven. Reageren? Bettydewit1930@gmail.com.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden