Het planbord biedt houvast bij het volgen van de thuislessen tijdens de Corona crisis. (foto: Arda Konings)
Het planbord biedt houvast bij het volgen van de thuislessen tijdens de Corona crisis. (foto: Arda Konings) (Foto: Arda Konings)

Thuis schoollessen, hoe gaat dat?

Harderwijk - Het zijn soms onwezenlijke tijden in een nieuwe werkelijkheid waarin we momenteel allemaal in ons land verkeren, sinds de toespraak op maandagavond 16 maart van premier Mark Rutte. Want, de coronacrisis houdt de hele wereld in zijn greep. Overal worden maatregelen en/of noodtoestanden afgeroepen. Vele ouders zijn thuis aan het werk en de schooljeugd volgt nu schoollessen thuis online via ipads en schoolpakketten.

Arda Konings

Daarbij wordt op de ouders een flink beroep gedaan op hun creativiteit- en organisatietalenten. In huize Elsbeek aan de Rietgorsmeen in Harderwijk, weet moeder Marinke daar over mee te praten. Dochters Melissa (13 jaar) en Lisanne (9 jaar) zitten gezamenlijk aan de grote tafel bij haar in de kamer. De oudste is zoon Sam (15 jaar). Die is met z’n vader (binnenvaartschipper) mee aan boord gegaan, met huiswerk en al. “Zo hebben we het qua kinderopvang onderling verdeeld, blijft het thuis ook makkelijker hanteerbaar. Want de oudste en de jongste kunnen elkaar soms flink in de haren zitten. Zo zitten ze niet de hele tijd op elkaars lip.”

Planbord

Twee weken geleden kon het basisschool huiswerkpakket opgehaald worden voor Lisanne en Sam en Melissa doet alles via de ipad. Op een planbord naast de tafel in de kamer, worden de dagindelingen gemaakt. Dat biedt houvast. “Ideaal”, volgens Marinke. “Een vast ritme is belangrijk. Voor de dagelijkse structuur. Als je de dingen op z’n beloop laat, zo van ‘Ja, dat doen we zo’ dan is er eind van de middag vaak nog niets gedaan. Bij ons is het nu om 08.00 uur op staan. Wassen, aankleden en ontbijten. Daarna huiswerk. We zetten de wekker dan op 20 minuten. Dan een kwartiertje ontspanning, even gamen, puzzelen, lezen, tv-kijken. Wat ze willen. Daarna weer huiswerk. Wekker zetten. Lunchen, tijd voor ontspanning. Huiswerk. Klaar.”

Op ipads wordt gewerkt met de app Microsoft Teams. Zo is er contact met school, wordt er uitleg gegeven en via videobellen kunnen er vragen gesteld aan een docent. Marinke: “Sam moet bijvoorbeeld ook op speciale tijden bellen met zijn mentor met de hele klas tegelijk. (groepsles)” Melissa krijgt via school berichten wat er gedaan moet worden. Stuurt het huiswerk door naar de docenten en die kijken het na. Melissa: “Op zich bevalt dat prima zo hoor. En het is thuis met elkaar zeker nog wel te doen. Ik mis wel mijn vriendinnen. Gelukkig kunnen we videobellen met elkaar. Maar ik snap wel heel goed de reden waarom dit nu zo allemaal moet.”

Lisanne, de jongste, vindt het thuis huiswerken maken, saai. Marinke: “Ze moet met haar autisme beperking heel erg wennen aan deze verandering en vanmorgen hadden we de eerste ontploffing. Een voordeel is weer wel dat alle kinderen nu in hetzelfde schuiten zitten en sociaal geïsoleerd zijn. We bekijken het maar per dag. En… nu maar afwachten hoe het na 6 april verder gaat!”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden