Wim Ruitenbeek achter het orgel in de Grote Kerk in Harderwijk. Foto: Aalt Guliker
Wim Ruitenbeek achter het orgel in de Grote Kerk in Harderwijk. Foto: Aalt Guliker (Foto: )

Van blokfluit naar kerkorgel

door Lex Schuijl

Beiaardier Wim Ruitenbeek is te beluisteren tijdens wekelijkse concerten in de Grote Kerk. Op de kleuterschool speelde hij al op de blokfluit.

HARDERWIJK - Na de reeks Zomeravondconcerten neemt beiaardier, Wim Ruitenbeek weer de trappen van de Grote Kerk voor een reeks carillonconcerten.

Jong geleerd…

Ruitenbeek is vroeg begonnen met muziek. "Op de kleuterschool begon ik al met blokfluit. Op achtjarige leeftijd liep ik op Koninginnedag mee met de fanfare waar ik cornet speelde. Daarnaast kreeg ik aan de Streekmuziekschool Noordwest-Veluwe orgelles van Nico Poorter. Geboren in Nijkerkerveen kende ik de klanken van de Nijkerkse beiaard. Dat vond ik zo mooi dat ik les ben gaan nemen mij Freek Bakker, destijds stadsbeiaardier van Nijkerk en ook van Harderwijk."

Aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort ging hij studeren bij Arie Abbenes en Bernard Winsemius en daarnaast studeerde hij Schoolmuziek (docentenopleiding) aan het conservatorium van Utrecht.

Kerkorganist

"Als kind speelde ik op cornet regelmatig tijdens kerkdiensten, vanaf mijn veertiende werd ik ook kerkorganist op Sonnevanck in Harderwijk, daar heb ik van 1992 tot 2006 gespeeld. Na jarenlang veel koren te hebben gedirigeerd en docent muziek op het Groenhorst te Nijkerk te zijn geweest, ben ik inmiddels fulltime als beiaardier aan het werk."

Cultureel Erfgoed

Naast de wekelijkse bespelingen op zaterdagochtend op de beiaard van Harderwijk werd hij stadsbeiaardier van Hilversum, Nijkerk, Tiel en Velsen en vaste bespeler van het glazen carillon in De Zingende Toren te Leidsche Rijn. Hij vervangt regelmatig collega's elders en mag in de zomermaanden veel beiaardconcerten geven. "Heel bijzonder om dit typisch Nederlandse ambacht te mogen uitvoeren, het bespelen van carillons staat op de lijst van Cultureel Immaterieel Erfgoed, ik sta dus in een lange traditie die ik graag wil doorgeven."

Afwisseling

"Het is een afwisselende baan, ik kom op heel veel mooie plekken, mag op prachtige instrumenten spelen die allemaal heel verschillend zijn en kan zelf de muziek uitkiezen die ik speel. Daarmee houd ik wel rekening met het publiek en ook met de actualiteit. Het is leuk om een lied dat op dit moment populair is te spelen zodat mensen het herkennen." Bij een marktbespeling is zijn repertoire heel gevarieerd, van oude barok tot soms ook modern klassiek, maar ook kinderliedjes, musical of popsongs komen voorbij. Tijdens het zomeravondconcert is er een programmaboekje te verkrijgen op het terras van Hotel Baars. Op 16 augustus speelt hij een wals van Strauss, een groot werk van Bach (vioolpartita nr. 2), liedjes van Toon Hermans en een origineel voor beiaard gecomponeerd werk van Geert D'hollander, de beiaardier die op 12 juli de zomerserie aftrapte.

De wekelijkse bespeling op zaterdag, van 11.00 tot 12.00 uur, gaat ook na de concerten het hele jaar door.

Meer berichten