!
Nicolien, Dylano en meester Kees bakken pannenkoeken als onderdeel van de techniekles.
Nicolien, Dylano en meester Kees bakken pannenkoeken als onderdeel van de techniekles. Frieda Fennell

Science Lab op basisschool De Triangel

18 november 2021 om 09:00 Onderwijs

HARDERWIJK Basisschool De Triangel heeft sinds dit schooljaar een Science Lab waar leerkracht Kees Schouten twee dagen in de week techniekles geeft aan de groepen 3 t/m 8. Onderdelen van deze lessen zijn constructie, elektronica, pneumatiek, houtbewerking, solderen en programmeren. Voor het programmeren beschikt de school over een aantal programmeerbare robots aangestuurd door tablets. 

Frieda Fennell

Sinds 2020 moeten Nederlandse basisscholen het vak Wetenschap en Techniek aanbieden om kinderen te interesseren voor technische vakken. Op deze manier hoopt de overheid het tekort aan technici aan te pakken. Basisschool De Triangel heeft ervoor gekozen deze vakken niet te integreren in het huidige lesaanbod, maar er nadrukkelijk tijd én budget voor vrij te maken. Dit resulteerde in het Science Lab. Ook werd Kees aangesteld als leraar techniek.

Kees begint: ,,We willen kinderen laten stralen en daarvoor prikkelen we ze in hun ontwikkeling. In de techniekles maken ze niet alleen kennis met techniek, maar stimuleren we creativiteit, probleemoplossend denken en samenwerken. Aan de hand van een opdracht met instructies gaan leerlingen zelfstandig aan de slag. De jongens beginnen veelal meteen te bouwen om vervolgens te ontdekken dat het zo niet werkt, terwijl meiden eerst de instructie lezen.”

Alle klassen krijgen eens in de drie weken een uur techniek. Dat gebeurt met een halve klas tegelijk, waardoor Kees de kinderen goed kan begeleiden en de veiligheid gewaarborgd is. De andere helft van de klas krijgt intensieve aandacht van de eigen leerkracht waardoor er geen lesverlies optreedt. Temidden van de tafels met lego, robotonderdelen en elektrawerkstukken praat Kees gepassioneerd over zijn vak: ,,Steeds minder leerlingen krijgen technische kennis van thuis uit mee. Het is fantastisch om kinderen te zien ontdekken. Programmeren is voor mij ook nieuw; ik zit gerust in het weekend thuis een robot te programmeren als voorbereiding op de lessen.”

Naast techniek krijgen de leerlingen in groepjes van drie kookles. Op het programma van vandaag staat pannenkoeken bakken. Dylano, Anna en Nicolien van groep 7a doen hun schort om en lezen de instructie: bloem, eieren, zout en melk mengen tot een glad beslag. Dan gaan ze aan de slag. Bij het afmeten van de melk lijkt het even mis te gaan. ,,Stop, je moet melk niet wegen, maar meten met een maatbeker”, legt Kees uit. De kinderen lachen. ,,Wat is een garde?”, vraagt Nicolien. Als het beslag glad gemixt is, wordt er gebakken. Dylano heeft het vaker gedaan en legt uit dat je de pannenkoek moet omdraaien zodra hij bovenop droog wordt en bruin is aan de onderkant. 

Met een volle mond knikken ze even later op de vraag of de pannenkoek gelukt is. De koks geven zichzelf een cijfer 9,5 en 10. Ze zijn alle drie enthousiast over de technieklessen. ,,Het enige minpuntje is dat de lessen pas vanaf dit jaar plaatsvinden en niet eerder”, besluit Nicolien. Ze wil later in een lab werken en krijgt nu alvast een beeld van de werkzaamheden van een lab.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie