<p>Beleidsmedewerker Martin van de Bor, docent Ilse van den Berg en ICT&rsquo;er Erik Hoenderdos werken nauw samen.&nbsp;</p>

Beleidsmedewerker Martin van de Bor, docent Ilse van den Berg en ICT’er Erik Hoenderdos werken nauw samen. 

(Foto: )

Digitaal onderwijs op hoger niveau brengen

Harderwijk -  Het digitaal lesgeven wint op basisscholen steeds meer terrein en het thuisonderwijs in coronatijd heeft deze ontwikkeling versneld. Stichting VCO Harderwijk-Hierden (VCO) wil innovatief, toekomstgericht onderwijs bieden en heeft hiervoor een bovenschoolse ICT-commissie. Ook is er al een jarenlange samenwerking met Serve it B.V. als ICT-partner.

Afgelopen jaar heeft VCO Harderwijk als overkoepelende organisatie van twaalf scholen alle digiborden vervangen en bijna alle vaste computers ingeruild voor tablets en chromebooks. Dit waren in totaal meer dan 1500 devices en ruim 150 digiborden. Alles draait per 1 april op de scholen. Het Harderwijkse ICT-bedrijf Serve it had een leidende en adviserende rol bij de aanbesteding.

Erik Hoenderdos, mede-eigenaar van Serve it, komt al 15 jaar bij VCO over de vloer. ‘’Veel devices waren verouderd en moesten vervangen worden. Dit waren veelal vaste computers en laptops. De oude digiborden met een beamer vergden veel onderhoud. De stichting heeft besloten om alles in één keer te vervangen.”

Ilse van den Berg is docent basisonderwijs op CBS de Triangel en ICT-er van haar school. Ze zit in de bovenschoolse ICT-commissie van VCO Harderwijk-Hierden. ‘’Wij zijn de stemmen van de leerkrachten. Wat we in de ICT-commissie bepalen, toetsen we bij hen. We vragen wat een leerkracht in de praktijk wil.”

VCO had 12 jaar geleden de eerste digiborden – de vervanger van het krijtschoolbord. ‘’Je zet er een dagprogramma op klaar, je kunt er op schrijven. Je kunt er een filmpje op laten zien en de software voor bijvoorbeeld rekenen. Kortom: je lessen kun je ermee verrijken. Maar we wilden af van de beamers, dat gaf veel problemen als de lampen kapot gingen. Voor ons is het belangrijk dat fel licht niet weerspiegelt. Het is praktisch dat een pen snel schrijft. Ook wilden we een freeze knop om het beeld stil te zetten. Dat zijn belangrijke details: als een digibord dat niet kan, heb je er niks aan.”

Op de Triangel heeft ieder kind ook nog een boek en een schrift, maar er zijn ook scholen binnen de stichting die vooral digitaal werken. Martin van de Bor, beleidsmedewerker binnen de stichting, ziet dat het onderwijs steeds geavanceerder wordt en dat vraagt om beter ondersteunende devices. ‘’De belangrijkste vraag voor toekomstgericht onderwijs is: hoe integreren we het digitale tijdperk op een goede en duurzame manier in het onderwijs? Daarbij kunnen scholen niet meer zelfstandig opereren. Boven de 220.000 euro mag je namelijk niks meer kopen zonder aanbesteding. Daarom gieten we de wensen van de scholen in één vat. De scholen wordt niks opgelegd, ze mogen zelf kiezen, maar wij leggen wel de vraag voor een bepaald apparaat.”

Hoenderdos: ‘’Het adaptieve onderwijs is sterk in opkomst: bijvoorbeeld rekenen op ieder zijn niveau. Dit gebeurt steeds meer achter de computer. Voor een digitale rekenmethode moet je een goed device hebben.’’ Serve it heeft advies en uitleg gegeven over de verschillende devices. Met deze informatie en de gebruikte lesmethodes hebben scholen zelf een keuze gemaakt.

Voorselectie

De ICT-commissie van VCO heeft een voorselectie gemaakt van drie devices: de iPad van Apple, de Chromebook van Google en de tablet Surface Go van Microsoft, en de specifieke apparaten laten zien. Van den Berg: ‘’Elke school kreeg de keuze wat het beste bij hun onderwijsvisie past. Onze school heeft gekozen voor alle drie: de iPad voor de kleuters, de Chromebook voor de middenbouw en de Surface Go voor de bovenbouw.”

Van den Bor vindt de expertise van Serve it hierbij van toegevoegde waarde. ‘’Onderwijskundig weten we het heel goed zelf, maar de technische ondersteuning is heel belangrijk. Als je de verkeerde weg inslaat, kun je bijna niet meer terug. Die kennis is er te weinig in onderwijsland. Dat vraagt om nauwe samenwerking en dat is hier geweldig voor elkaar.’’

Tijdens de eerste lockdown in april 2020 moest de transitie worden gemaakt naar het thuisonderwijs. Dit heeft Serve it gedaan door de implementatie van Microsoft Teams als digitale leer- en werkplek. Hoenderdos: ‘’Ruim 2700 leerlingen moesten van 270 leerkrachten thuisonderwijs krijgen. Dat in 1,5 week voor elkaar krijgen vergde veel van de scholen maar ook van ons als Serve it. Met vijf man moesten we het digitaal lesgeven technisch in orde maken. Op zo’n moment komt het er op aan en heb je echt het gevoel dat je het samen doet.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden